Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.
— Konfucjusz
Był słoneczny poranek, zazwyczaj o 9:30 dzieci mają czas aktywności na podwórzu. Panowała radosna wrzawa. Biały brystol był rozklejony na całej długości patio. Dzieciaki siedziały po obu jego stronach, w swoich kolorowych malarskich fartuszkach, wymachując pędzelkami. Dobrze się przy tym bawiły. Malowały plan wioski, ucząc się jednocześnie kolorów poprzez mieszanie farb. W innym zakątku siedziała pani Cecilia z grupą starszaków i uczyła dzieci jak można zrobić zabawki z recyklingu. Efektem tej zabawy był domek dla lalek z pudełka po wodzie mineralnej. W tym samym czasie klasa maluchów wraz z panem Józefem budowała z klocków wielki pałac, o którym słyszeli podczas jednej z lekcji o historii wioski. Możnaby się zastanawiać czego można nauczyć dzieci przez zabawę? Odpowiedź nasuwa się sama: wszystkiego, bo to najprostszy sposób przekazywania wiedzy. Wiele dzieciaków w wieku przedszkolnym nie uczęszcza na zajęcia dydaktyczne na terenach wiejskich, gdyż dla ich rodziców to zbyt wysokie wyzwanie finansowe, a często słyszymy, że oni się tam tylko bawią, więc to przecież mogą robić biegając po wiosce. Przedszkole im. Janusza Korczaka stanowi wyjątek, bo jesteśmy dostępni dla każdego dziecka, bez względu na ekonomiczny status rodziny.
Rodzice często nie zdają sobie sprawy, że każdy rodzaj zabawy rozwija umiejętności konieczne dla odniesienia sukcesu w szkole i w późniejszym życiu. Nie ma lepszego sposobu niż wspólna zabawa by dowiedzieć się, jak poznawczo, społecznie i emocjonalnie funkcjonuje dziecko. Czas dziecka spędzony na rozrywce pozwala m.in. ocenić, jak znosi porażkę i wygraną, jak odnajduje się w grupie czy jaką rolę społeczną przyjmuje. Im bardziej zróżnicowane i złożone zasady, tym więcej procesów umysłowych musi zaangażować młody człowiek. Spoglądając na zabawę z tej perspektywy, dostrzegamy jej ogromne walory edukacyjne. Cieszymy się ogromnie patrząc na naszą kadrę pedagogiczną, że mają tak otwarte głowy i serca wychodząc poza utarte ścieżki nauczania, pozwalając dzieciom doświadczać, odkrywać, próbować nauki przez zabawę w przeróżnych jej formach.
Dziękujemy, że i Wy poprzez wspieranie m.in szkoleń dla nauczycieli, które wyposażają ich w niezbędne narzędzia do tego aby metody ich pracy były jeszcze bardziej efektywne.